کد اقتصادی مطابق قانون برای شناسایی فعالیت اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی تعریف شده است و نقشی کلیدی در تعاملات مالیاتی و اداری ایفا میکند ، دریافت آن از طریق سامانه جامع مالیاتی (my.tax.gov.ir) امکانپذیر است. در این متن به نحوه دریافت کد اقتصادی خواهیم پرداخت.
کد اقتصادی اشخاص حقوقی همچون کد ملی شرکت است و یکتاست اما در مورد اشخاص حقیقی امکان داشتن چند کد اقتصادی به ازای هر پرونده مالیاتی وجود دارد.
بنابر این چنانچه یک شخص حقیقی دارای پروندههای مالیاتی متعددی باشد به ازای هر پرونده کد اقتصادی منحصر به فرد و جداگانهای خواهد داشت. لازم به توضیح است کد اقتصادی اشخاص حقیقی ترکیبی از کد ملی شخص و یک کد ۴ رقمی است که در ادامه کد ملی وی درج شده است.
برای اطلاع از کدهای اقتصادی اشخاص حقیقی، لازم است به سایت سازمان امور مالیاتی- درگاه ملی خدمات مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir وارد شوید.
با ورود به داشبورد مالیاتی مودی، از قسمت پرونده های مالیاتی میتوانید به کد اقتصادی مربوط به هر پرونده تعریف شده خود دسترسی داشته باشید.
در صورت نداشتن حساب کاربری باید ابتدا با وارد کردن کد ملی، شماره تلفن همراه و ایمیل، حساب جدیدی ایجاد کنید و سپس از طریق فهرست پرونده های مالیاتی، در گام اول یک پرونده مالیات بر درآمد ایجاد و مشخصات واحد اقتصادی خود را وارد کنید. این مرحله با عنوان پیش ثبت نام انجام میشود.
در مرحله بعدی مدارک مورد نیاز را در قسمت های مربوط بارگذاری و فرم های خواسته شده را تکمیل میکنید.
پس از آن نوبت به بررسی مدارک و اطلاعات تکمیل شده توسط سازمان امور مالیاتی میرسد که با تایید آن ها کد اقتصادی مربوط به پرونده مالیاتی شما صادر خواهد شد.
در مرحله آخر لازم است؛ کد اقتصادی را در سامانه تأیید نهایی کنید تا معتبر شود.
در صورت نداشتن کد اقتصادی امکان فعالیت اقتصادی رسمی نخواهید داشت و ممکن است با مشکلات قانونی و مالیاتی مواجه شوید که به جریمههای مالی منجر میشود.
در عوض با شفافیت مالی و اعتبار بیشتری که این کد ارائه میدهد، شما قادر خواهید بود به شکل مؤثرتری در بازار فعالیت کنید و از مشکلات قانونی جلوگیری نمایید.